خطای پایگاه‌دادهٔ وردپرس : [Table 'wpuusermeta' is marked as crashed and should be repaired]
SELECT user_id, meta_key, meta_value FROM wpuusermeta WHERE user_id IN (10) ORDER BY umeta_id ASC

خطای پایگاه‌دادهٔ وردپرس : [Table 'wpuusermeta' is marked as crashed and should be repaired]
SELECT umeta_id FROM wpuusermeta WHERE meta_key = 'session_tokens' AND user_id = 10

مهدویت بایگانی - شهر بانوان

Sorry, no posts matched your criteria.

    عشق صادق یا لاف عشق

    بخش اول….۱⃣

    محبت مانند سکه‌ای است که دو رو دارد یک طرف عشق و علاقه به محبوب و روی دیگر آن خوف و ترس جدایی از محبوب. و هر چه درجه این محبت بیشتر می‌شود، خوف و ترس جدایی نیز بیشتر می‌شود.

    بالاترین خوف و ترس از خدا را معصومین علیهم السلام دارند چرا که بالاترین عشق و علاقه و محبت نسبت به پروردگار را دارند آنقدر مجذوب دیدار حقّند که وقتی در مقابل خدا می‌ایستند از هرچه غیر خداست رها می‌شوند و فقط در لحظه وصال حبیب است که زخم‌هایشان را می‌‌توان مرهم نهاد و مدارا کرد، چون محو جمال محبوبند و از ترس جدایی از او چون مارگزیده به خود می‌نالند و می‌فرمایند: «مولای من! گیرم که بر عذاب تو صبر کنم ولی چگونه می‌توانم بر فراق و جدایی تو صبر کنم.»(۱)

    آری رسم اولیا این است که حاضرند عذاب خدا را بچشند به شرط آنکه به وصال حضرت دوست برسند و این عشق و ترس به وجود نمی‌آید مگر در سایه? ورع، ?اجتهاد و تقوی حال آنکه ائمه خود مجسمه تقوی و ورعند.

    امام علی علیه السلام می‌فرمایند: «یاری کنید مرا با پرهیز از گناه، تلاش، عفت و پاکدامنی و انجام وظیفه.»(۲) (گناه ما را از امام جدا می‌کند)

    بنابراین نمی‌توانیم بدنبال هوی و هوس بوده و ادعا کنیم که عاشق پروردگار خود هستیم. چون خداوند نیز در قرآن می‌فرماید: «و اما کسی که از مقام پروردگارش هراسید و نفس خود را از هوس بازداشت بی‌گمان پناهگاهش بهشت است.»(۳)

    ?پی نوشت:
    ۱٫ مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، دعای کمیل.
    ۲٫ نهج البلاغه، نامه ۴۵٫
    ۳٫ سوره نازعات / ۴۰ و ۴۱٫

     

    عشق صادق یا لاف عشق

    بخش دوم….۲⃣

    به این مقام نخواهیم رسید مگر با معرفت که آن را نیز باید از معصومین کسب کنیم و ابتدا باید نسبت به خود آن عزیزان محبت داشته و حتی بسیار تلاش کنیم. زیرا که آن‌ها واسطه فیض الهی‌اند.

    امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: «هر کس دوست دارد، که میان او و خدا پرده‌ای نباشد تا خدا را ببیند و خدا نیز به او نظر کند باید آل محمدصلی الله علیه و آله و سلم را دوست داشته باشد و از دشمنان آنان دوری گزیند و امامت آن‌ها را بپذیرد پس اگر چنین کند خدا بر وی نگریسته و او خدا را دیدار می‌کند.»(۴)

    دغدغه فکری ما چیست؟ آیا فقط به دنبال زندگی روزمره و مدگرایی و چشم و هم چشمی هستیم؟ فلان وسیله زندگیمان کمتر از دیگری نباشد؟ آیا فکر کرده‌ایم که حرف‌ها، رفتارها و کردارهایمان مورد رضایت امام عصر روحی فداه هست یا نه؟

    اکنون این سۆال مطرح می‌شود: ما که در زمان غیبت یوسف زهرا علیه سلام به سر می‌بریم و ادعای دوستی با امام زمان را داریم آیا واقعاً امام زمان را دوست داریم یا دوستی و توسل ما به وجود آن نازنین به خاطر دوست داشتن خودمان و حل مشکلاتمان می‌باشد؟? از دو روش می‌توان پی برد که این محبت در وجود ما واقعی است یا تصنعی .

    الف) یاد حضرت در دل هایمان:
    هرگاه دوستی به ما بگوید: «هرگز فراموشت نمی‌کنم.» بسیار خوشحال شده و از گفته او لذت می‌بریم، ولی امام زمان علیه السلام می‌فرمایند:

    «ما در کارهای شما کوتاهی نمی‌کنیم و هرگز شما را فراموش نمی‌کنیم.»(۵) با شنیدن این کلام زیبا چه اتفاقی در ما رخ می‌دهد؟ آیا فکر کرده‌ایم که امام به یاد ما هست ما چقدر به یاد ایشان هستیم؟ آیا یاد امام در زندگی ما جایی دارد یا نه؟

    دلا رمز حیات از غنچه دریاب
    حقیقت در مجازش بی‌کنایه است

    ز خاک تیره می‌روید ولیکن
    نگاهش بر شعاع آفتاب است.(۶)

    پی نوشت:

    ۴٫ بحارالانوار، ج ۲۷، ص ۵۱٫
    ۵٫ احتجاج: ج ۲، ص ۴۹۷، مرحوم طبرسی.
    ۶٫ اقبال لاهوری.

    التماس دعای فرج….???

    کفـاشـی که کـفـش امــام زمـان(عـج) را پیـنه نمـی زد.(داستان)

    کفاشی که کفش های امام زماان را پینه نمی زند - داستان - شهربانوان

    کفاشی که کفش های امام زماان را پینه نمی زند – داستان – شهربانوان

    کفـاشـی که کـفـش امــام زمـان(عـج) را پیـنه نمـی زد.

    مرحوم سید عبدالکریم پیرمرد کفاش معاصری بود که در تهران زندگی می کرد.
    سید اهل دنیا نبود ، حتی خانه مسکونی نداشت و تنها راه درآمدش کفاشی و پینه دوزی بود .

    سیّدعبدالکریم می گفت: آقا گاهی تشریف می آوردند مغازه ی من.
    یک وقتی حضرت فرمودند:سید عبدالکریم،کفش های مرا میبینی؟
    گفتم: بله آقا جان.
    فرمودند کفش های من احتیاج به پینه دارد،میشود کفشهای مرا پینه بزنی؟

    گفتم:آقا جان من قول دادم به دیگران،اگرالان مشغول پینه زدن کفشهای شما بشوم به قولم نمیتوانم عمل کنم، چشم آقا جان حتما پینه میزنم ،اما اجازه دهید به قولهایی که داده ام عمل کنم؛ بعداً.

    برای بار دوم حضرت فرمودند:

    سیّد عبدالکریم میشود کفش های مرا پینه بزنی؟

    میگوید:آقا جان قربانتان بشوم خدمتتان که عرض کردم، روی چشمم، من قول داده ام، به قولم عمل کنم؛ بعداٌ.

    برای مرتبه سوم حضرت فرمود:

    سیّد عبدالکریم میشود این کفشهای مرا پینه بزنی؟
    بلند شدم آمدم خدمت آقا، با دستهایم کمر آقا را محکم گرفتم، گفتم آقا جان من که عرض کردم به دیگران قول داده ام؛ چشم. نوکرتم؛ اما اگر این بار بگویید میشود کفشهای مرا پینه بزنی، همینطوری محکم نگهتان میدارم، فریاد میزنم ای مردمی که دنبال امام زمان هستید، بیایید آقا در مغازه من است.

    حضرت شروع کردند به خندیدن. دست مبارکش را زدند به پشت من و گفتند: آفرین،بارک الله؛ عبدالکریم! من می خواستم امتحانت کنم، ببینم برای قول و وعده ات چقدر حساب باز میکنی.✉️

    یک وقت حضرت از سیّد عبدالکریم پرسیده بود:اگر هفته ای مارانبینی چه خواهی شد؟
    عرض کرده بود: آقا جان میمیرم. حضرت تصدیق کرده بودند و فرموده بودند: اگر چنین نبود که ما را نمیدیدی.❗️

    ما چه قدر به قولامون عمل میکنیم؟
    چه قدر خشنودی آقا برامون مهمه؟
    آیا به مرحله ای رسیدیم که اگه آقا رو نبینیم از شدت غم بمیریم؟
    بیشتر از ۱۱۴۱ سال از غیبت آقا میگذره.کسی هست اینطوری عاشق حضرت باشه؟

    کاش ما هم کمی عشق آقـــا رو تو زندگیمون داشته باشیم و به قولامون عمل کنیم.

     

    برگرفته از کتاب ارتباط معنوی با حضرت مهدی(عج)
    کپی با ذکر لینک آزاد است مبلغ امام زمان باشید.

    ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج

    محبـــــــــ المهدی (عج)

    پرسش و پاسخ مهدوی

    چه آثاری در نقل علایم ظهور است؟
    با تأملی در روایاتِ علایم ظهور و بررسی همه جانبه آن، پی به آثار و فواید نشر آنها در میان جامعه خواهیم برد. اینک به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

    – آگاهی امّت از پرچم‌ها و دعوت‌های ضلال و گمراه کننده
    – بشارت به ظهور دعوت‌های حق و قیام‌هایی که در آن مردم را به حق دعوت می‌نمایند.
    – اخبار غیبی از آن جهت که خرق عادت است از اهمّ دلایل نبوت و امامت به شمار می‌آید، و ‌لذا نشر و تحقق آنها سبب زیاد شدن یقین در قلوب مسلمانان خواهد شد.
    – از آن جهت که کفّار برای پذیرش اسلام به دنبال دلیل و برهان و معجزه‌اند، این گونه اخبار بعد از تحقق قطعی آنها، حجتی برای آن‌ها خواهد بود.
    – بعد از تحقق هر یک از علایم ظهور، اطمینان مردم به اصل ظهور بیشتر خواهد شد.
    – تحقق یکایک علایم ظهور در خارج، منعکس کننده عزم جدّی خداوند متعال در نصرت اسلام و مسلمین بر کفّار در سطح کل کره زمین است.
    – مسلمانان را برای آماده شدن و زمینه سازی ظهور تحریک کرده و به آن‌ها آمادگی روحی، سیاسی و جهادی برای شرکت در حکومت آن حضرت را خواهد داد.
    – از آنجا که انسان غریزه و میل به شنیدن اخبار غیبی دارد، با طرح این گونه اخبار واقعی و اسلامی، جلوی انحرافات فکری از ناحیه کاهنان و منجمان از این طریق گرفته می‌شود.
    – بخش مهمّی از علایم ظهور از امور سیاسی اسلام به حساب می‌آید که باید مسئولین رده بالا در بررسی مسائل استراتژیک خود به آنها توجه نموده و برنامه‌های خود را در سطح کلان بر اساس آنها پی‌ریزی کنند.
    – بحث از علایم ظهور، موضوعی نیست که اختصاص به شیعه یا مسلمانان داشته باشد، بلکه در هر دین و آیینی کم ‌و‌ بیش به علایم ظهور منجی بشریت، به هر اسم و نامی پرداخته شده است.
    نویسنده آلمانی «هالسیل» در کتاب خود «خبر و سیاست» می‌گوید: ما مسیحیان ایمان داریم که تاریخ بشریت در آینده‌ای نه چندان دور در معرکه‌ای به نام «هرمجدّون» به پایان خواهد رسید. معرکه‌ای که در آن، مسیح بازگشته و بر تمام زنده‌ها و مردگان حکومت خواهد کرد.

    منابع:کتاب موعود‌شناسی و پاسخ به شبهات؛ علی اصغر رضوانی

    ___________________________________________________________

    پرسش و پاسخ مهدوی
     چگونه می توان با امام مهدی(ع) رابطه معنوی برقرار کرد⁉️

    در فرهنگ اسلامی کسی که نقش دعوت کننده (داعی) مردم را به عهده می گیرد، رسالت و مسؤولیت سنگینی دارد و لازم است خود بیش از هر کس دیگر به آنچه مردم را به آن فرا می خواند پای بند باشد؛

    کسی که می خواهد جامعه پیرامون خود را به سوی امام زمان(ع) فراخواند و آن ها را دعوت به انس و التفات بیش تر نسبت به آن حضرت کند، قطعاً باید خود بیش و پیش از دیگران با امام زمان(ع) رابطه معنوی برقرار کند و در زندگی فردی و اجتماعی خود یاد و نام آن حضرت را همواره در نظر داشته باشد.❗️

    حال پاسخ سوال:
    این کار بسیار ساده است. البته به شرط آن که از همان ابتدا به دنبال دست یافتن به جایگاه های بسیار بالایی چون تشرف خدمت به آن حضرت نباشید، بلکه قدم به قدم و به تدریج این رابطه معنوی را گسترش داده و تعمیق بخشید.
    نخستین قدم ها برای ایجاد ارتباط معنوی با امام عصر(ع) می تواند با انجام یک یا چند مورد از کارهای زیر آغاز شود:

    خواندن دعای عهد در هر صبحگاه؛ عرض سلام خدمت آن حضرت در آغاز و پایان هر روز؛ خواندن زیارت آل یاسین و یا دعای ندبه در هر روز جمعه؛ دعا برای سلامتی آن حضرت در مواقعی چون قنوت نماز و تعقیب نمازهای روزانه؛ خواندن نماز برای امام زمان؛ توسل به آن حضرت در مواقع سختی و مشکلات و … .✨

    همانطور که گفته شد لازم نیست همه این کارها را به یکباره و همزمان آغاز کنید، یکی دو مورد از کارهای یاد شده را انتخاب و سعی کنید به طور مرتب و مستمر آن را انجام دهید و به تدریج کارهای دیگر را نیز به برنامه خود اضافه کنید.❗️

     

    آخر الزمان - شهر بانوان

    آبزرگترین فتنه در خر الزمان – شهر بانوان

    ?بزرگترین فتنه در آخرالزمان?

     

    ✴️خطر دجّال برای جوامع بشری چنان گسترده و ویرانگر است که همه پیامبران الهی درباره آن هشدار داده و پیروان خود را از او برحذر داشته‌اند.
    پیامبر گرامی اسلام در این زمینه می‌فرماید: «هیچ پیامبری نبوده است مگر اینکه پیروانش را از دجّال بر حذر داشته است».۱۰
    اشاره:
    در روایات اسلامی، به ویژه روایاتی که به طریق اهل‌سنّت از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده از فتنه‌ای سخن به میان آمده که به تعبیر روایات بزرگ‌ترین فتنه آخرالزّمان است و از آغاز آفرینش آدم تا روز قیامت فتنه‌ای به مانند آن نیامده است. از این رویداد بزرگ و فتنه سهمگین در روایات به «خروج دجّال» تعبیر شده است.
    با وجود آنکه روایات فراوانی در زمینه ویژگی‌های دجّال و اعمال و رفتار او نقل شده است،۱ ولی باید اعتراف کرد که درک همه وجوه این موضوع به راحتی امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان به تصویری کامل و بدون ابهام از این پدیده عجیب و بی‌مانند دست یافت. با این حال، با توجّه به ضرورت شناخت این رویداد آخرالزّمانی و اهمیّت آماده شدن برای رویارویی با این فتنه جهان‌گستر، در این مقاله با بهره‌گیری از روایات به تبیین برخی از وجوه فتنه دجّال می‌پردازیم.
    ۱٫ معنا و مفهوم دجّال
    «دجّال» بر وزن فعّال صیغه مبالغه است که در ادبیات عرب برای دلالت بر زیادی انجام کار از سوی فاعل به کار می‌رود. در کتاب‌های لغت، احتمال‌های متعددی برای ریشه و معنای این واژه مطرح شده است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
    الف) واژه دجّال از «دُجَیل» به معنای «قَطْران»۲ گرفته شده است، گفتنی است اعراب در گذشته، بدن شتران خود را برای پوشاندن عیوب آنها با ماده سیاه‌رنگی به نام قطران می‌پوشاندند و در عرف عرب به پوشاندن کامل بدن شتر با این ماده «تَدجیل» می‌گفتند. از آنجا که دجّال نیز چون قطران سراسر زمین را می‌پوشاند، از او با این عنوان یاد می‌شود.
    ب) واژه یاد شده از «دَجْل» به معنای «دروغ»و «فریب» مشتق شده و دلیل نام‌گذاری دجّال به این نام این است که او ادّعای پروردگاری می‌کند و این کار از بزرگ‌ترین دروغ‌هاست.
    ج) ریشه لغت دجّال، «دَجْل»، به معنای «در نوردیدن» است و از این رو این نام به دجّال اطلاق می‌شود که او بیشتر مناطق جهان را درمی‌نوردد و تحت سلطه خود درمی‌آورد.
    د) دجّال از «تَدجیل» به معنای «پوشاندن» ریشه گرفته است و به این دلیل دجّال را با این نام می‌خوانند که او با کفرش مردم را می‌پوشاند یا زمین را با فراوانی لشکریانش می‌پوشاند یا اینکه حق را با باطل می‌پوشاند.
    هـ‍ ) این واژه از «تَدجیل» گرفته شده که به معنای «زراندود کردن» برای فریب است. بنابر این قول، دلیل نام‌گذاری دجّال به این نام این است که او با دروغ و نیرنگ خود و همچنین با بیان کردن خلاف آنچه در دل دارد، باطل را حق جلوه می‌دهد و موجب فریب مردم می‌شود.
    و) لغت دجّال از «دُجال» به معنای «طلا» یا «آب طلا» مشتق شده است؛ چون دجّال در هر جا که قدم می‌گذارد گنج‌های طلا نیز با او همراه است.
    ز) ریشه این لغت «دَجّاله» به معنای «گروه بزرگ هم‌سفران» است و به این دلیل دجّال را به این اسم نام‌گذاری کرده‌اند که او سراسر زمین را با هواداران فراوان خود می‌پوشاند.
    ح) این واژه از لغت «دَجال» به معنای «سرگین»، گرفته شده است؛ زیرا دجّال نیز مانند سرگین گستره زمین را با اعمال خود آلوده می‌کند.۳
    مؤلف لغت‌نامه «تاج العروس» پس از نقل اقوال یاد شده می‌نویسد: «مصنّف همه وجوه محتمل را به خوبی بیان کرد، ولی درست‌ترین و بهترین وجه آن است که گفت: دجّال به معنای بسیار دروغ‌گوست و دروغ او سحر، فریب، تهمت، حق‌پوشی و اظهار مطالبی است که در دل او وجود ندارد».۴
    گفتنی است، نویسنده کتاب اعلام قرآن وجه دیگری برای ریشه کلمه دجّال بیان کرده که قابل تأمّل است.
    او دراین‌باره‌ می‌نویسد: «در نظر نگارنده دجّال کلمه‌ای است مرکّب و الف و لام آن همان الف و لامی است که در نام‌های دانیال و حزقیال هم وجود دارد و به معنی خدا است.
    جزء اوّل آن هرچه باشد به معنی ضدّ و خصم و دشمن است و دور نیست که با «دژ»، «دشمن» و «دشوار» هم‌ریشه باشد».۵ اگرچه در این وجه، نکات بدیعی وجود دارد، ولی به دشواری می‌توان در میان اهل لغت مؤیدی برای آن پیدا کرد.

    خورشید پنهان

    حضرت مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف- دوازدهمین امام شیعیان، در سپیده دم جمعه، نیمه ی شعبان سال ۲۵۵ هجری در “سامرا” متولد شد و تا سال ۲۶۰ در کنار پدر زندگی کردند. امام حسن عسکری (ع) در این مدت ۵سال، ایشان را از گزند حاکمان عباسی که تصمیم به قتل رساندن وی را داشتند؛ حفظ نمود و با آن که در محاصره ی نیرو ها و جاسوسان حاکمان بود، ایشان را به یاران نزدیک و مورد اعتماد نشان می داد و به عنوان امام بعد از خود معرفی می کرد. پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰، امامت حضرت مهدی (ع) آغاز شد. دوره ی اول امامت ایشان که تا سال ۳۲۹ طول کشید، “غیبت صغری ” نامیده می شود. امام در این دوره زندگی مخفی داشت اما از طریق چهار نفر از یاران صمیمی و مورد اعتماد پیروان خود را رهبری می کرد. این چهار شخصیت بزرگوار به “نواب اربعه” و “نواب خاص” معروف اند.
    شش روز مانده به درگذشت آخرین نایب، امام عصر (عج) برای ایشان نامه ای نوشت و فرمود پس از وی جانشینب نیست و مرحله ی دوم امامت در شکل “غیبت کبری” اغاز شده است.
    در باره ی امامت امام مهدی (ع) موضوعات مهمی وجود دارد که در قالب سوال، به برخی از آن ها می پردازیم.

    ۱-علت غیبت امام مهدی (ع) چیست؟

     

    علت غیبت امام زمان۱
    علت غیبت امام زمان۱

    خداوند نعمت هدایت را با وجود انبیاء و اولیای خود کامل کرده و راه رسیدن به رستگاری را به انسان ها نشان داده است. آن ها نه تنها راه سعادت را به مردم معرفی کرده اند بلکه دل سوز تر از پدری مهربان برای نجات آنان کوشیدند و رنج کشیدند.
    پیامبر گرامی اسلام (ص)، خود و امام علی (ع) را پدران امت معرفی فرموده است. ( پیامبر اکرم (ص) فرمود : «اَنَا وَ عَلِیُّ اَبَوا هذِهِ الاُمَّهِ – من و علی پدران این امتیم. » علل الشررایع، شیخ صدوق، ج ۱، ص۱۲۷٫ ) و روشن است که دل سوزی پدر برای فرزندان خود قابل توصیف نیست. اما، فرزندان ناسپاس، قدر پدران مهربان خود را نشناختند و چنان در مسیر غلط پیش رفتند که یازده تن از رهبران خود آسمانی خود را شهید کردند.
    پیامبر اکرم (ص) در زمان حیات، درباره ی دوازده جانشین و امام بعد از خود با مردم سخن گفته بود. امیرالمؤمنین و سایر امامان نیز درباره ی امام زمان (ع) و رسالتی که بر عهده دارد، یاد کرده بودند. از این رو حاکمان بنی عباس در صدد بودند که مهدی موعود (ع) را به محض تولد از بین ببرند. آنان امام دهم (ع) و سپاس امام یازدهم (ع) و خانواده ایشان را در محله ای نظامی در شهر سامرا منزل دادند و رفت و آمد های آنان را زیر نظر داشتند تا در صورت امکان، امام دوازدهم را همان کودکی به شهادت برسانند.
    به سبب این قدر ناشناسی و ناسپاسی و در خطر بودن جان آن حضرت، خداوند آخرین ذخیره و حجت خود را از نظر ها پنهان کرد تا امامت در شکلی جدید و از پس پرده غیبت ادامه یابد. ادامه یافتن این غیبت نیز بر اثر باقی ماندن همان شرایط وعدم آمادگی مردم برای ظهور می باشد.این غیبت آن قدر ادامه می یباد که نه تنها مسلمانان، بلکه جامعه ی انسانی شایستگی درک ظهور و بهره مندی کامل از وجود آخرین حجت الهی را پیدا کند. در آن زمان، بشریت عملی شدن وعده های الهی در مورد حکومت صالحان و برپایی عدالت جهانی را به چشم خواهد دید و همان طور که پیامبر اکرم (ص) فرموده :
    «خداوند زمین را پر از قسط و عدل خواهد کرد، بعد از این که پر از ظلم و جور شده باشد. » (غیبت طوسی، ص ۴۹)
    امام علی (ع) می فرماید: زمین از حجت خدا (امام) خالی نمی ماند. اما خداوند، به علت ستمگری انسان ها و زیاده روی شان در گناه، آنان را از وجود حجت در میانشان بی بهره می سازد. (غیبت نعمانی، ص ۲۰۲)
    امام باقر (ع) نیز فرموده اند: قضای حتمی خداوند است که اگر به بنده ی خود نعمتی دهد، آن نعمت را از او نمی گیرد مگر آن که گناهی انجام دهد که شایستگی داشتن آن نعمت را از دست دهد و این مطلب، مطابق با این سخن خداوند است.» (تفسیر نورالثقلین، ج۲، ص ۴۸۸٫) سپس ایشان آیات ۵۳ سوره انفال و ۱۱ سوره رعد را قرائت کرد.
    از این سخنان در می یابیم که تغییر و تحول در امور مربوط به جامعه، قوانین و سنت های خاص خود را دارد که باید بدان ها توجه کرد؛ برای مثال، در جامعه ای گرفتار بی عدالتی است، تصمیم یک فرد یا گروهی محدود برای برقراری عدالت، اگر از همراهی دیگر افراد برخوردار نباشد، به نتیجه نمی رسد. گسترش علم و فرهنگ نیز همینطور است. تنها زمانی دانش و فرهنگ یک ملت پیشرفت و ترقی می کند که عموم افراد جامعه مشتاق و خواهان این پیشرفت باشند.
    به همین جهت قرآن کریم می فرماید که تا اقوام و ملت ها تغییر نکنند، خداوند نیز اوضاع و شرایط زندگی آنان را تغییر نخواهد داد.

     

    ۲- رهبری و امامت حضرت مهدی (ع) در عصر غیبت چگونه انجام می شود؟

    برای درک درست رهبری امام در عصر غیبت، ابتدا باید توجه کنیم که «غیبت» در اینجا در مقابل «ظهور» است، نه حضور. امام را «غایب» نامیده اند؛ زیرا ایشان از نظر ها «غایب» است، نه این که در جامعه حضور دارد. ایشان چون خورشید عالم تاب، انوار هدایت و رهبری خود را بر مسلمانان می تاباند. به عبارت دیگرد، این انسان ها هستند که امام را نمی بینند، نه این که ایشان در بین مردم حضور نداشته باشند.

    امیر المؤمنین (ع) می فرمایند:

    حجت خداوند در میان مردم حضور دارد، از معابر و خیابان ها عبور می کند … به نقاط مختلف جهان می رود، سخن مردم را می شنود و بر جماعت مردم سلام می کند. می بیند و دیده نمی شود؛ تا این که زمان ظهور و وعده ی الهی و ندای آسمانی فرا می رسد. هان! آن روز، روز شادی فرزندان علی (ع) و پیروان اوست. (کتاب الغیبه، نعمانی، ص ۱۴۴٫ )

    امام عصر (ع)، خود می فرماید: «بهره بردن از من در عصر غیبتم، مانند بهره بردن از آفتاب است هنگامی که پشت ابر ها باشد. » (بحار الانوار، علامه مجلسی، ج ۵۳، ص ۱۸۱ .)

    آری، بخش اصلی رهبری امام مربوط به ولایت معنوی است. ایشان که به اذن خداوند از احئال انسان ها آگاهند، به صورت های مختلف، افراد مستعد و به ویژه شیعیان و محبان خویش را از کمک ها و امداد های معنوی برای رشد و تعالی برخوردار می سازد. امام عصر (ع) در نامه ای به شیخ مفید، از علمای بزرگ اسلام، می فرمایند:

    « ما از اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده و مخفی نمی ماند.»

    ایشان در ادامه ی همین نامه می فرمایند:

    ما در رسیدگی (به شما) و سرپرستی شما کوتاهی و سستی نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نمی بریم که اگر جز ایسن بود، دشواری ها و مصیبت ها بر شما فرود می آمد و دشمنان، شما را ریشه کن می کردند.

    از این نامه در می یابیم که لطف و محبت امام همواره وجود دارد تا جایی که اگر کمک و دستگیری ایشان نباشد، مشکلات و توطئه های دشمنان، ریشه ی مسلمانان و شیعیان را قطع خواهد کرد. در حقیقت هم اکنون نیز امام عصر (ع) سرپرست، حافظ و یاور مسلمانان است. هدایت باطنی افراد، حل بعضی از مشکلات علمی علما، خبر دادن از پاره ای رویداد ها، دستگیری از درماندگان، شفای بیماران و دعا برای مؤمان، نمونه هایی از این دستگیری هاست. چه بسیارند افرادی که از یاری آن حضرت برخوردار می شوند، بدون آن که ایشان را بشناسند.

    بنابراین، دوره ی غیبت، به معنای عدم رهبری امام عصر (ع) نیست بلکه رهبری حقیقی مسلمانان هم اکنون نیز با ایشان است. اما این رهبری را انسان های عادی حس نمی کنند؛ همان طور که برخی از انسان ها فواید خورشید پشت ابر را در نمی یابند. اگر شب عالم را فرا گیرد و خورشید هیچ گاه طلوع نکند، آ« زمان است دکه نعمت وجود خورشید پشت ابر نیز بر همگان روشن خواهد شد.

     

    ۳- دوران غیبت چه زمانی به پایان می رسد؟

    تعیین زمان ظهور در اختیار خداست و کسی جز او از آن آگاهی ندادر. آنچه برای ظهور لازم است، احساس نیاز جهانی به کمک الهی، ناامیدی از همه ی مکتب های غیر الهی و آمادگی لازم پیروان و یاران امام برای همکاری با ایشان است و از این امور جز خداوند، کس دیگری آگاهی ندارد. بنابر این، کسانی که زمان ظهور را پیش گویی می کنند، دروغ گویند. وقتی از امام باقر (ع) پرسیدند که آیا برای ظهور وقتی معین شده است، سه بار فرمودند:

    کَذِبَ الوَقّاتونَ : تعیین کنندگان وقت، دروغ گویند. (بحار الانوار، ج۵۳ریال ص۱۰۳٫)

    پیامبر اکرم فرمودند:

    مثل ظهور مهدی (ع)، مثل برپایی قیامت است. مهدی (ع) نمی آید مگر ناگهانی. (منتخب الاثر، ص۱۲۴ و ۲۲۴)


تمامی حقوق مادی و معنوی اين وبسايت متعلق به باران موزیک ميباشد. [27-10:59:40] K